We beseffen alsmaar meer dat digitalisering zowel zijn voordelen als nadelen kent. Door allerlei digitale middelen ben je als werknemer steeds meer bereikbaar. Het wordt daardoor ook moeilijker om je werk écht los te laten na de werkuren. En dat zorgt voor meer stress en continue connectiviteit. Sinds de coronapandemie heeft telewerk zich verankerd in onze maatschappij en zet dit het onderscheid tussen werk en privé vaak onder druk. Om het evenwicht te bewaren (en bewaken), kiest de regering voor het verplichte recht op deconnectie.
Tijd om te deconnecteren
Vanaf 1 januari 2023 moet de collectieve arbeidsovereenkomst omtrent deconnectie vastliggen in een kopie bij de algemene directie die toeziet op de sociale wetten.
Waarom het verplichte recht op deconnectie?
Hebben mijn medewerkers ook recht op deconnectie?
Het recht op deconnectie komt neer op afspraken die binnen de onderneming worden gemaakt over het gebruik van digitale hulpmiddelen buiten de werkuren. Werkgevers met 20 of meer werknemers moeten die afspraken rond deconnectie en de modaliteiten uiterlijk op 1 januari 2023 hebben vastliggen.
Er is een grens aan je energiepijl
Het doel van deze arbeidsdeal is om werknemers een beter evenwicht te bezorgen tussen hun werk en privé. In het document moet er uitdrukkelijk worden vermeld dat de werknemer buiten de officiële werkuren niet meer verplicht is zich bezig te houden met werkgerelateerde handelingen. “Want hoe gepassioneerd je ook met je job bezig bent, er is een grens aan je energiepijl”, aldus Elfie Ballien, hoofddocent psychosociale risico’s en digitaal welzijn van de KU Leuven.
Het is de werkgever dan ook sterk aangeraden om sensibiliseringsacties te activeren om de werknemers bewust te maken van de afspraken waar zij recht op hebben. Hoe meer werknemers zich kunnen deconnecteren na de werkuren, hoe beter ze zich in hun vel gaan voelen, wat enkel ten voordele komt van de bedrijfscultuur.
Ben je benieuwd naar deze en andere verplichtingen rond veiligheid?
Ontvang dan nu jouw gratis adviesgesprek.